Paul Uyterlinde

5 juni 2020
Paul Uyterlinde
Categorie: Classicfactory, Factorium

Sinds 1991 is Paul solocellist van philharmonie zuidnederland (voorheen het Brabants Orkest), zijn core business. 

Zijn eigen orkest en andere orkesten stelde hem in de gelegenheid om regelmatig op te treden als solist in binnen en buitenland in celloconcerten van Schumann, Shostakovich, Elgar, Lalo, Dvorak, Saint-Saëns en Haydn o.l.v. dirigenten als Moshe Atzmon, Eri Klas, Libor Pesek, Lucas Vis, Jacques Mercier, Michel Tabachnik en Marc Soustrot, De live radio opname van Dvorak o.l.v Libor Pesek is daardoor nog steeds een mooie “tastbare” herinnering voor hem.

Ook een mooie herinnering bewaart hij aan Brahms prachtige dubbelconcert samen met vriend en voormalig concertmeester van Het Brabants Orkest, Wouter Vossen. Van een andere oud-collega trompettist en componist Jo van den Booren speelde hij eerder al eens een dubbelconcert voor viool en cello samen met violiste Borika van den Booren.

Buiten de gebaande paden treden boeit Paul enorm zo mocht hij het celloconcert van Frank Martin, Poème van Henriette Bosman en het dubbelconcert voor 2 celli van Tristan Keuris samen met Gregor Horsch spelen.
Met bijzonder veel plezier heeft hij afgelopen jaar (2018), samen met zijn nieuwe collega solo-altist van “PhilZuid” Armen Nazarian, Don Quixote van Strauss mogen vertolken.

Hoe prachtig hij het rijke oeuvre voor het symfonieorkest ook vindt, optredens in kamermuziek verband zijn de krenten uit de pap. Al jaren speelt Paul met heel veel plezier met vriend en huidige concertmeester van “PhilZuid” Adelina Hasani het pianotrio repertoire, eerst in het AyurTrio maar sinds enkele jaren met Fali Pavri in het Rembrandt Piano Trio.

Met beide trioʼs heeft hij vele mooie buitenlandse tournees gemaakt, in november ʼ18 speelden ze de wereld première van Rory Boyleʼs pianotrio “Three faces in the crowd” in Glasgow, geïnspireerd op 3 gezichten uit de Nachtwacht en opgedragen aan het Rembrandt Piano Trio. Op YouTube staat de live recording met de Nachtwacht er fantastisch doorheen gevlochten.

Naast het vele musiceren is Paul ook al jaren docent aan Fontys Academy of Music and Performing Arts, door de internationalisering geeft hij ook regelmatig masterclasses aan buitenlandse conservatoria.
Al zoʼn 40 jaar is hij buitengewoon blij met mijn prachtige Lorenzo Guadagnini cello uit 1742, die permanent te bewonderen is in het Concertgebouw in Amsterdam maar dan op een schilderij, een portret van voormalig solo-cellist van KCO Marix Loevensohn (zie hier afbeelding).

Terug

Gerelateerde artikelen

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief