UITGELICHT! Rekenen & Theater. Ine Verheijen vertelt...

19 mei 2022
UITGELICHT! Rekenen & Theater. Ine Verheijen vertelt...
Categorie: Onderwijs

Vijf vragen aan Ine Verheijen.
Leerkracht op baisschool Rennevoirt, Berkel-Enschot.


1.     Wat doe jij zoal in het onderwijs?

Ik ben leerkracht op basisschool Rennevoirt, dat is een Jenaplanschool. Daar werken we niet met klassen, maar met stamgroepen. Dus ik ben stamgroepleidster van groep 6-7-8.
Daarnaast ben ik muziekleerkracht voor alle groepen en de peuterspeelzaal en werk ik bij Rekenhuis Primair, een expertisecentrum op reken- en wiskundegebied.

2.     Podiumkunsten en rekenen, hoe kan dat samengaan?
Samen met Marieke Habraken van Factorium Onderwijs en theatermaker Peer de Graaf hebben we vorig jaar een voorstelling ontwikkeld, ‘Meten is Weten’.
Vanuit Rekenhuis hebben nagedacht over een onderwerp, dat werd ‘meten’. Daar heeft Peer een voorstelling bij gemaakt, waarin hij Peter Anderhalvemeter speelde. Daar hebben wij weer een workshop bij ontwikkeld die in klassen gegeven kan worden. Het spreekt kinderen aan dat het op een andere manier gebracht wordt dan in hun rekenboek. Als je dingen ervaart, kun je het namelijk beter onthouden.

3.     Hoe heb je de samenwerking met Factorium Onderwijs ervaren in het co-creatief proces van de voorstelling "Anderhalve Peter in de rol van zijn leven"? 
Heel fijn, leerzaam, leuk en inspirerend. Het was voor mij een hele andere manier van samenwerken. Ik was voor het eerst bij een creatief proces betrokken, vanaf nul tot en met de uitvoering. Het is zo fijn om te bedenken wat er nou leuk is in zo’n voorstelling en vervolgens te zien hoe het ontvangen wordt, inclusief de workshop. Het enthousiasme bij de kinderen en leerkrachten zien was heel erg leuk. Het is een goede leerschool om alles vanaf het begin af aan te maken. Ik hoop dat leerkrachten hier meer de noodzaak van gaan zien.

4.     Zie je meer mogelijkheden en linken om de podiumkunsten te verbinden aan de basisvaardigheden?
Ja, daar zijn we nu ook weer mee bezig met een nieuwe voorstelling. En daarnaast is er natuurlijk heel veel muziek in het onderwijs, zoals rekenliedjes. Maar die zijn niet allemaal even goed. Dus ik zou heel graag op zoek gaan naar goede muziek en die op twee gebieden willen beoordelen: als muziekdocent en als Rekenhuis. Soms is het een prachtig liedje, maar klopt het rekeninhoudelijk niet, of juist andersom. Ik zou het ook heel erg leuk vinden om zelf liedjes te schrijven, maar daar heb ik helaas de tijd niet voor.

5.     Heb je tips voor andere leerkrachten hoe je kunst- en cultuur kunt verbinden aan de zogenaamde basisvaardigheden?
Ik denk dat mensen gewoon meer vertrouwen moeten hebben in hun eigen kunnen als het op kunstvakken aankomt. Het zit ‘m natuurlijk ook in de voorbereidingstijd, als je die tijd neemt, kun je veel beter iets goeds neerzetten. En verder hoef je niet altijd alles volgens het boek te doen. Kijk naar de doelen die erbij horen, hoe kun je die op een andere manier bereiken? En: muziekonderwijs geven kunnen we in principe allemaal.

MEER INFO > ANDERHALVE METER PETER

Terug

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief