UITGELICHT! Muziek bij obs Koolhoven

20 november 2020
UITGELICHT! Muziek bij obs Koolhoven
Categorie: Onderwijs

Vijf vragen aan Henrike van den Hurck.
Vakspecialist Muziek en Beeldende Vorming bij obs Koolhoven. 

Wat is jouw rol als vakspecialist muziek en beeldende vorming bij OBS Koolhoven?
Ik neem, samen met mijn bovenbouwcollega Huub, wekelijks elke groep een uur over. In dat uur geven we steeds twee weken muziek en twee weken kunst. Ik beheer de materialen en bestel, in overleg met de directie en administratie, bij wat aangevuld moet worden.
Collega's weten me te vinden als ze vragen hebben over een specifiek materiaal of als ze een idee hebben en hulp willen bij de uitvoering. Wanneer er bijvoorbeeld een optreden voor ouders wordt georganiseerd help ik in mijn lessen vaak bij het instuderen. Ook help ik met het zoeken naar geschikte liedjes bij thema's die in de klas spelen.
Daarnaast ondersteun ik de ICC met het uitzoeken en boeken van voorstellingen en workshops uit het aanbod van Cist.

Welke werkwijze zet je in om het muziekonderwijs binnen OBS Koolhoven vorm te geven?
We volgen in grote lijnen de leerlijn van een online muziekmethode, aangevuld met eigen lessen en bronnen zoals bijvoorbeeld de liedbundels van Jeroen Schipper, YouTubekanalen als Musication en popmuziek. We hebben het schoolinstrumentarium uitgebreid zodat een hele groep er tegelijk mee kan werken.
Er is aandacht voor muziek uit andere culturen en perioden, zowel klassiek als modern. Vorig jaar maakte ik een luisterpartituur van Temporale (Rossini) en behandelde die in groep 4. Het is geweldig om kinderen zo geconcentreerd naar klassieke muziek te zien luisteren!

Wat heeft de opleiding Vakspecialist Muziek bij Pabo Kind & Educatie toegevoegd aan jouw aanpak?
Voordat ik de opleiding deed was ik een leerkracht die graag muziek gaf. Nu ben ik een vakspecialist. Mijn lessen hebben veel meer diepgang gekregen en de leerlijn is duidelijker. Ik kan bronnen selecteren op kwaliteit. Ik heb geleerd om een luisterpartituur te maken, mezelf op ukelele te begeleiden bij het zingen, ik weet wat de juiste manieren zijn om liedjes aan te leren en hoe ik een groep kinderen zelfstandig kan laten zingen. Ik heb voldoende muzikale bagage gekregen om een kerstkoor te dirigeren, kinderen met boomwhackers een liedbegeleiding te laten spelen en de favoriete muziek van mijn leerlingen te kunnen integreren in een les. Ik heb leren drummen op een emmer (en de kinderen dus ook) en maakte kennis met bodypercussie. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is echt een aanrader.

Hoe loopt / ervaar je de samenwerking met Cist en Factorium? Wat brengt deze samenwerking jou?
We hebben met Factorium en Cist al jarenlang een fijne samenwerking. Als we vragen hebben kunnen we altijd bij hen terecht en ze denken constructief met ons mee. Door de subsidie vanuit MuziekImpuls is er vanuit Factorium veel kennis de school binnengekomen en ook nu nog worden Huub en ik door Factoriumdocenten begeleid waar dat nodig is.

Wat is jouw toekomstwens wat betreft muziekonderwijs voor Tilburgse basisschoolleerlingen?
Muziek doet iets met je. Je kunt er je creativiteit en je gevoel in kwijt. Ik gun elke school een muziekdocent en elk kind de kans om zijn of haar muzikaliteit te ontwikkelen. En ik gun elke leerkracht die graag met muziek bezig is de mogelijkheid om vakspecialist te worden.

Terug

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief