UITGELICHT! 5 vragen aan Bep Massuger...

15 april 2021
UITGELICHT! 5 vragen aan Bep Massuger...
Categorie: Factorium, Onderwijs

Bep Massuger is bijna 15 jaar met veel zorg en toewijding de drijvende kracht van het onderwijsbureau geweest. Ze was het gezicht van Factorium Onderwijs voor vele icc-ers, leerkrachten en vakdocenten. Met een passie voor onderwijs en cultuur heeft ze vele workshops en projecten op de scholen van Tilburg en omgeving verzorgd. Per 26 mei gaat Bep met pensioen, op vrijdag 30 april viert ze haar laatste werkdag. 
Tijd om haar 5 vragen te stellen! 

1. Terugkijkend op 15 jaar Factorium Onderwijs, welke 5 woorden komen in je op? vertrouwen – vrijheid – collega’s – inspirerend – overlegcultuur

2. Kun je dat toelichten? Destijds verscheen ik voor de sollicitatiecommissie, die bestond uit Bert van Herreveld, Kees Buster en Maartje van den Boom. Kennelijk hadden ze genoeg vertrouwen in me om me aan te nemen. Al die jaren heb ik een grote mate van vrijheid gekend en kon ik zelf prioriteiten stellen en mijn werkzaamheden inplannen. Een vrijheid die je alleen verleend wordt als men er blind op vertrouwt dat je je voor 100% inzet en uitstekend werk levert. Een groot goed vind ik, die vrijheid. Al 15 jaar word ik omringd door fijne, warme collega’s, die je niet alleen waarderen om wat je doet, maar ook om wie je bent. Dat heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven. Werken bij Factorium betekent werken in een zeer inspirerende omgeving. Talentvolle, bevlogen docenten en enthousiaste leerlingen en cursisten bevolken dagelijks ons prachtige gebouw. Als je daar permanent door omringd wordt, dan slaat dat enthousiasme onherroepelijk over. Ook ik bleek er niet ongevoelig voor: Ik ben op vierenzestigjarige leeftijd (eindelijk!) zangles gaan nemen. “Wij zijn een platte organisatie, we hebben de directeur en de rest,” hoor ik Kees nog zeggen tijdens het sollicitatiegesprek. Inmiddels is de organisatie behoorlijk uitgedijd en zijn er meerdere tussenlagen gecreëerd. En dat heeft weer geleid tot een excessieve overlegcultuur. Ik heb een broertje dood aan dat eindeloos vergaderen. ‘Niet lullen maar poetsen,’ is mijn devies.

3. Wat heeft het afgelopen coronajaar voor jouw werkzaamheden betekend? Veel! Tot mijn werkzaamheden behoort onder andere het behandelen van ‘losse’ aanvragen voor projecten voor scholen, kinderopvang, ouderkamers, bibliotheken. Leuk werk, mede door het contact dat ik daardoor heb met onze docenten en de contactpersonen van de scholen en instellingen. Door corona is hier behoorlijk de klad in gekomen. Aanvankelijk werd eenieder door het virus verrast, en veel activiteiten die gepland stonden konden niet of slechts gedeeltelijk doorgaan. Nu, een jaar later, is de situatie nog steeds ongewis waardoor er nauwelijks nog aanvragen binnenkomen. Daarnaast betekent het dat ik mijn naaste collega’s veel minder zie. Erg jammer, temeer omdat het mijn laatste jaar is.

4. Wat is jouw toekomstwens voor het cultuuronderwijs in Tilburg? Mijn toekomstwens is dat iedereen in het onderwijs eindelijk doordrongen raakt van het belang van cultuuronderwijs, want het biedt o zo veel: ontspanning en plezier, maar ook de kans om een manier te ontdekken om je te uiten èn je weer op te laden. Daarom vind ik het belangrijk dat àlle kinderen vanaf de basisschoolleeftijd dans, drama en muziek krijgen aangeboden, niet incidenteel, maar structureel. Haal de vakdocenten terug de scholen in, stimuleer de leerlingen, maak ze enthousiast, met name de kinderen die dit niet van huis uit meekrijgen. Juist voor hen kan het een enorme verrijking zijn. Tegenwoordig is het de trend om cultuuronderwijs als middel te gebruiken om een ‘hoger’ doel na te streven, terwijl het volgens mij in de eerste plaats om kennismaking met de verschillende disciplines en de beleving gaat. Dus gewoon dans, theater, muziek omwille van het dansen, het theatermaken, het muziekmaken en het plezier dat dit met zich meebrengt.

5. Waar kijk je het meeste naar uit per 27 mei 2021? Minder moeten, dat lijkt me heerlijk. ’s Morgens lekker rustig opstarten, kopje koffie op bed, boekje erbij, en de rest van de dag invullen met de liefhebberijen waar ik nu te weinig tijd voor heb: allereerst meer tijd doorbrengen met mijn kinderen en kleinkinderen, vrienden en vriendinnen, en verder hardlopen, wandelen, lezen, handwerken, zingen, kringloopwinkels afstruinen. Als ik eenmaal gewend ben aan mijn nieuwe status, dan wil ik graag als vrijwilliger aan de slag, iets op het gebied van taal of in het kringloopgebeuren, en af en toe weer eens een cursus volgen.

++++++++++++++++++++

Bep, een kanjer van een collega!
Per mei 2021 stopt ‘onze’ Bep met haar werkzaamheden voor de afdeling Onderwijs. Vanaf dan gaat zij genieten van een welverdiend pensioen.
Dit is voor haar een meer dan prettig vooruitzicht, voor ons een heuse ‘aderlating’.
Zij was en is onze steun en toeverlaat op heel veel gebieden.
Alhoewel ze vaak te kennen gaf dat ze geen consulent is, was zij de afgelopen jaren met zeer veel zorg en toewijding de drijvende kracht van de afdeling Onderwijs.
Ze was hèt aanspreekpunt bij Factorium Onderwijs voor veel icc’ers, leerkrachten, vakdocenten en (niet te vergeten!) coördinatoren van Ouderkamer/VVE/ NSA/ Bibliotheek.
Met een passie voor onderwijs en cultuur heeft ze veel workshops en projecten op de scholen van Tilburg en omgeving geregeld en verzorgd!

Wij gaan onze veelzijdige, attente, integere, enthousiaste duizendpoot enorm missen!!

Lichtpuntje: ze is na haar vertrek vast en zeker nog te raadplegen als het om taal- of andere kwesties mocht gaan.  

Haar teamgenoten van Factorium Onderwijs

++++++++++++++++++++

Wil je reageren op dit item? Stuur Bep, vóór 30 april, een mailtje via b.massuger@factorium.nl

 



Terug

Gerelateerde artikelen

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief