Macacinho Over Urban Project Urbanlicious

9 december 2021
Macacinho Over Urban Project Urbanlicious
Categorie: Factorium, Onderwijs, Urbanhouse

Donderdagmiddag 25 november hebben de mavo klassen van De Rooi Pannen hun eindpresentaties van het cultuuronderwijs project Urbanlicious aan elkaar gepresenteerd. Voorafgaand aan de presentaties hebben wij met de enige echte ‘Macacinho Cypher’, Mark Snels, gesproken over het project.

Urbanlicious is opgezet door Curtley Mooring en is een urban onderwijsproject om de cultuureducatie op scholen te verbeteren. Het project is opgebouwd vanuit de geschiedenis van urban en hiphop. Dit is te zien in de show tijdens de kick-off van Urbanlicious. Derdejaars middelbare scholieren mogen zelf kiezen welke discipline zij willen leren, bijvoorbeeld: hiphop, break freestyle, rap of planking op muziek. Hier krijgen zij vervolgens vier weken lang één keer per week les in bij Factorium. Door Urbanlicious hebben leerlingen van verschillende scholen kennis gemaakt met hiphop en hier is Factorium enorm blij mee.

Creativiteit
Na 10 jaar lang zelf vaste danser en docent te zijn geweest binnen Urbanlicious, heeft Mark sinds dit jaar de creatieve leiding binnen dit project. Hij geeft zelf vorm en invulling aan de show en workshops, maar vergeet het oude concept zeker niet “Ik borduur door op het oude concept van Urbanlicious.” zegt hij. Tijdens zijn hiphop workshops vindt hij het belangrijk dat de leerlingen creatief zijn. Hij moedigt de leerlingen aan om een eigen draai te geven aan pasjes en motiveert hen om zelf met nieuwe ideeën te komen. Want zoals Macacinho zegt: “Het hoeft allemaal niet moeilijk en super fancy te zijn.”

Presentatievaardigheden
Bij Urbanlicious ligt de focus op het ontwikkelen van de presentatievaardigheden van de leerlingen. Jezelf leren presenteren, verkopen en voor jezelf opkomen. Vaardigheden die in de toekomst goed van pas komen. Tijdens de eindpresentaties duiken de leerlingen dieper in op het presenteren. Zij voeren voor het hele leerjaar een zelfverzonnen urban stuk op waarin zij laten zien wat ze in de afgelopen 4 weken hebben gedaan. Macacinho zegt: “9 van de 10 leerlingen beginnen onzeker. Zodra zij andere leerlingen zien optreden, zien zij dat de drempel niet zo hoog ligt en dat het niet perfect hoef te zijn. Sommige leerlingen denken dan ‘hey, maar dit kan ik beter’ waardoor zij gemotiveerd raken om het ook echt beter te doen.”

De toekomst van Urbanlicious
Macacinho hoopt dat Urbanlicious in de toekomst een standaard onderdeel in lesprogramma’s wordt. Hij wil het liefst een doorlopend programma creëren met workshops die 10 weken duren in plaats van maar 4 weken. “Het is ook mogelijk om na 5 weken te wisselen van docent zodat de leerlingen verschillende disciplines leren.” Voor hogere leerjaren, zoals leerjaar 4, lijkt het Macacinho een goed plan om Urbanlicious te verspreiden over een heel leerjaar met wekelijks vaste uren. De leerlingen worden in groepen ingedeeld en gaan samenwerken om zo een presentatie in elkaar te zetten. Op deze manier leren zij creatief denken, samenwerken, afspraken maken en punctueel te zijn. Daarnaast zou hij graag voorafgaand aan de show en workshops een stukje urban en hiphop theorie in Urbanlicious verwerken. Macacinho ziet nog veel potentie in Urbanlicious en heeft genoeg ideeën en creativiteit om het project in de toekomst door te ontwikkelen: “Ik vind het heel tof om dit te doen en te zien.” 

Tekst: Beau Logister

Terug

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief