In deze minimal opera speculeren twee humanoïds met een flinke dosis humor en filosofie over mens-zijn in de huidige tijd. Het menselijk leven wordt bezongen, door twee robots weliswaar!
Filosofische opera over mens-zijn
De Oerol-hit van 2024 komt naar de theaterzalen. In de regie van Anne Maike Mertens kruipen Annelinde Bruijs en Yannick Noomen in de huid van twee humanoïds. Twee robots proberen zich te verplaatsen in de drijfveren van de mens.
Artificial By Nature is een muzikale ode aan de ploeterende mens, altijd op weg iets te worden; zichzelf in het beste geval.
Nineties buigt zich in deze filosofische opera over grote fundamentele vragen: wat betekent het om mens te zijn? Waarom doen we wat we doen? En waar staan we dagelijks voor op? Ze laten zich inspireren door het gedachtegoed van filosoof Helmuth Plessner. Hij betoogt dat de mens van nature kunstmatig is. Volgens hem is de mens een wezen dat in staat is zowel zichzelf te ervaren, als naar zichzelf te kijken: de mens kijkt als het ware over zijn eigen schouder mee. Hij is niet thuis in de natuur, zoals een dier, maar geeft zijn eigen leven en de wereld om hem heen vorm. Met behulp van ‘kunstmatigheden’ als taal, technologie en tools stuntelt de mens zichzelf door het leven. Doelloos en noodzakelijk zoeken we naar betekenis en zingeving.
Credits
Concept: Nineties en Annelinde Bruijs
Regie: Anne Maike mertens
Compositie: Annelinde Bruijs spel: Annelinde Bruijs, Yannick Noomen
Dramaturgie en scenografie: Julian Maiwald
Techniek: Marcel Jansen, Aya DuPont
Productie: Barbara Reijs
Stage: Joni van de Griendt
PR en marketing: De Wolven, creatief producent Vevi van der Vliet
Campagnebeeld: Joost de Haas
Met dank aan Han van Wieringen, FPK en AHK
Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief