Belevingsproject IK IN BEELD & GELUID

23 november 2020
Belevingsproject IK IN BEELD & GELUID
Categorie: Onderwijs

In een belevingsgericht project ontdekken kinderen hun innerlijke ik. 
Want wie zijn ze van binnen? En hoe zet je emotie en gevoel om in beeld en geluid? 

Muziekdocent Merel van de Keer en beeldend docent Linda van Os hebben de krachten gebundeld in een multidisciplinair project waarin de leerlingen hun innerlijke ik ontdekken aan de hand van muziek en kunst. 

Inhoud lessen
Tijdens de twee eerste lessen worden de kunstdisciplines gecombineerd. De leerlingen zetten de muziek die ze maken om in beeld met de vraag: Waar zit bij jou de muziek? Ook brengen ze emoties in beeld onder begeleiding van muziek. 

In de volgende les worden de leerlingen in twee groepen opgesplitst.
Bij het onderdeel Beeldend gaan de leerlingen op een heel groot vel zichzelf ‘invullen’, met knipsels en plaksels. Alles waarbij de leerlingen zichzelf herkennen of denken “dat past bij mij”, plakken ze op.  

Bij Muziek gaat Merel samen met de kinderen hun ‘innerlijke ik’ in geluid maken. De leerlingen kiezen een aantal gevoelens, gedachtes, emoties die bij hen passen. De gekozen emoties worden daarna verklankt met instrumenten.
Het muziekstuk wordt direct opgenomen met een microfoon, zo creëren alle leerlingen hun eigen persoonlijke ‘tune’ / muziekstuk.

Op de laatste dag van het project laten de kinderen zichzelf in Beeld en Geluid horen aan hun klasgenoten.

STORY MEREL VAN DE KEER

Nieuwsgierig geworden naar dit bijzonder project? Neem contact op met de consulenten van Factorium Onderwijs via onderwijs@factorium.nl 

Terug

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief