Alumnus Teun Donders Overtuigt In Duizelingwekkende Monoloog

22 juni 2021
Alumnus Teun Donders Overtuigt In Duizelingwekkende Monoloog
Categorie: Theaterhuis

Wat is de toegevoegde waarde van waarheid als de leugen zoveel bevredigender is? De vraag staat centraal in een duizelingwekkende monoloog waarin factorium musical en theater alumnus Teun Donders zijn toeschouwers alle hoeken van de kleine zaal in Bellevue laat zien.

Het is een bewerking voor één acteur, geïnspireerd op Pirandello’s Hendrik IV, die acteur Teun Donders en schrijver Roel Pronk onder de vleugels van Theater Bellevue hebben gemaakt. 

Het is een heerlijk theatraal gegeven over een acteur die de rol van Hendrik IV speelt, een val maakt en als hij weer bij bewustzijn is, gelooft dat hij daadwerkelijk koning Hendrik IV is. Wat volgt is een komedie over echt en nep, over theater en werkelijkheid, over waarheid en leugen en over de onweerstaanbare aantrekkingskracht van een samenleving gebaseerd op fantasie (of noemen we het leugens?).

Teun Donders speelde al in een aantal films en televisieseries en hij was al in het theater te zien in Ondine (Nationale Theater), Amadeus (Nationale Theater), Cinema (Oostpool), Don Caravggio en Wolven Huilen Niet Alleen (Frascati Producties). Hij studeerde vorig jaar af aan de Amsterdamse Toneelschool, waar hij de Top Naeff Prijs voor veelbelovend talent ontving. Donders maakt de hoge verwachtingen meer dan waar. Hij speelt de beide rollen (die van bediende en van koning) met evenveel overtuiging, voortdurend wisselend tussen ernst en spel, tussen schmieren en serieus nemen, tussen commentaar geven op zijn eigen rol en die van het publiek: ‘Wij zitten vast in de rollen waar we voor gekozen zijn’.

Wat is de toegevoegde waarde van waarheid als de leugen zoveel bevredigender is? Door de voorstelling wordt het verlangen naar spel en fantasie – zeg maar de verkleedkist op zolder – aangewakkerd. Is het vluchten uit de werkelijkheid of kiezen voor de verbeelding? In 58 minuten word je als toeschouwer lichtjes duizelig van de psychologische tournures en de verbale pirouettes, maar ook heel gelukkig.

Lees hier het hele verslag

Bron: Theaterkrant

Terug

Houd me op de hoogte!

Schrijf je in voor de Factorium nieuwsbrief